20 calls bijwonen, 80 collega’s bijbenen en een hoop kennisuitwisseling in een 8-urige werkdag: welkom bij thuiswerkend Nederland. Maar is dit dan het ‘nieuwe normaal’? Zodra je scherm aan gaat, hebben we het nog steeds over inclusiviteit, diversiteit, hoe bureaus relevant blijven in COVID-tijd en hoe je de juiste expertise voor de juiste vraag betrekt. Het nieuwe normaal heeft toch echt vrij weinig te maken met thuiswerken, maar heeft alles te maken met geïntegreerd werken.
 
We werken thuis, ja…en?
Je staat op, poetst je tanden, springt de douche in, kleedt je aan, duwt wat boterhammen bij jezelf naar binnen (én je gezin), brengt de kleintjes weg, wast je handen en kruipt achter je computer. Scherm aan, klaar voor de dag. Al meer dan 7 maanden lang doen we dit, hier is totaal niets nieuws aan. Het is geen gespreksonderwerp meer – het is gewoon weer een dag, eerder een oud normaal.  Wat er vervolgens achter dat scherm gebeurt, hoe je teams laat samenwerken, expertises bij elkaar brengt, producties op poten zet, online brainstormt, onderzoeksresultaten uitpluist met 6 man vanuit huis of digitale kennis blijft delen tussen de wildgroei aan e-mails, dát is de echte uitdaging. Laat staan als je een compleet merk runt, of alle communicatiestromen begeleidt in een organisatie en soms met tig bureaus moet schakelen. Hoe breng je dit samen?

Wat is het nieuwe normaal dan wel?
Het nieuwe normaal is geïntegreerd werken – waarin je vanuit verschillende expertises een klantvraag beantwoordt. Zonder dat je dit kilometers meer tijd en geld kost. Waarbij je slimme keuzes maakt en alle specialisten op het juiste moment onderdeel laat zijn van jouw communicatieprogramma of campagne. Waarin je verschillende ongewone profielen naast elkaar zet. Zoals een financieel strateeg naast een creatief. Of een digital lead naast een onderzoeker. Waarom? Omdat de wereld er om vraagt. Elke dag hebben we het over diversiteit en het betrekken van mensen met verschillende bloedtypen. Heb je er ooit weleens bij stilgestaan dat dit begint op de werkvloer?

Bij deze vorm van integratie hoeft de nieuweling zich niet aan te passen
Voor dit type integratie is geen inburgeringscursus nodig. Althans, niet voor degene die iets komt brengen; kennis of expertise. Maar wél voor de organisatie. Het vereist namelijk holistisch denken en veegt alle hiërarchie van tafel. Deze bijzondere werkwijze staat aan het begin van geïntegreerde communicatie. Denk aan programma’s of campagnes waarin verschillende expertises zoals strategie, digitale kennis, onderzoek, pr-advies en creatie bij elkaar komen. Waarin de behoefte om expertises te bundelen gigantisch is. Bij Edelman zien we dat organisaties dit steeds belangrijker vinden. Afdelingen worden geïntegreerd, budgetten worden op een hoop gegooid en steeds meer komt de nadruk op performance en sociale impact. Dat vinden creatieve bureaus misschien bedreigend, of zelfs contradictief, maar tegelijkertijd zien we in onze Edelman Trust Barometer dat jaar op jaar de populariteit voor merken toeneemt die op de voorgrond staan als het gaat om sociale verandering. Misschien is dat wel mijn nieuwe normaal. Dat ik werk met organisaties en bedrijven die zowel op organisatorisch en inhoudelijk vlak zich blijven ontwikkelen. En van ons verlangen dat we niet alleen nadenken over hun product, service of programma – maar ook over hun plek in de wereld.

Seema Sharma, Creative Director bij Edelman Amsterdam