Niemand had 2020 kunnen voorspellen. Voor marketing en communicatieprofessionals was dit jaar als het balanceren over een koord. Ze moesten aanzienlijke wendbaarheid tonen bij het aanpakken van hun eigen - eerder onbekende - uitdagingen op het gebied van commercie en reputatie. De inzet is nog nooit zo hoog geweest: eerder dit jaar toonde Edelman's Trust Barometer aan dat 71% van de mensen het vertrouwen in een merk voor altijd verliest wanneer een merk de winst boven hun mensen stelt.

Dus in een wereld waarin er 24/7 nieuws verschijnt en waarin consumenten via social media elk moment hun visie op merken kunnen delen, is het van cruciaal belang om organisaties bij te staan met een slimme, samenhangende en strategische aanpak. Oftewel: een geïntegreerde marketing en communicatieaanpak. Dat een geïntegreerde aanpak nodig is, blijkt ook uit een recent verslag van de GMO Council, waarin staat dat de strategie van een bedrijf wordt geschaad door de verbreking van de banden tussen het marketingteam en de PR-afdeling.

Geen silo’s
Het aanpakken van uitdagingen zonder silo's, dwars door de disciplines heen, is dus nog nooit zo belangrijk geweest. Wij noemen we dit integratie. Achter de schermen heeft dit een mentaliteitsverandering met zich meegebracht en een betrokkenheid om het talent van wereldklasse aan te trekken op het gebied van strategie, creatie, data en inzichten, communicatie en digitale innovatie.

Onze geïntegreerde aanpak
Dit jaar wonnen we de prestigieuze prijs ‘Benelux Consultancy van het jaar 2020’ van de Sabre Awards. De jury erkende hoe ons aanbod in Amsterdam sinds 2016 is getransformeerd. Hoewel het gemakkelijk is om te beweren dat je een geïntegreerd aanbod hebt, weten we dat dit niet zomaar een verandering is die een communicatiebureau makkelijk kan doorvoeren. De daad bij het woord voegen vereist een fundamentele verschuiving in de manier waarop je je organisatie beheert: van werving van talent, naar resource management tot aan trainingen.

Wij zijn echter van mening dat Nederland altijd een broedplaats is geweest van ‘early adopters’ op het gebied van marketing en communicatie. Voor een deel komt dit omdat de Nederlandse markt nooit het speelveld van reclamebureaus is geweest. Daarnaast is Nederland uitgegroeid tot een broeinest van technologie van AdTech en fintech-innovaties, waarin organisaties en ondernemers niet bang zijn om nieuwe dingen te proberen. We zijn ook uitgerust met een talentenpool van slimme, tweetalige communicatieprofessionals die hun vaardigheden in kunnen zetten op nationaal en internationaal vlak.

Zelfs vóór Corona waren de verwachtingen van bedrijven om het juiste te doen al hooggespannen in Nederland: uit de Trust Barometer blijkt dat 76% van de ondervraagden zegt meer te geven om ethiek, dan om competentie als het gaat om het vertrouwen in bedrijven. Bijna 90% zegt te verwachten dat een CEO het gesprek aangaat over belangrijke zaken zoals klimaatverandering en de impact van automatisering op de werkgelegenheid. Dit vereist een verfijnde aanpak.

Dus wat heeft de toekomst in petto? Het is belangrijker dan ooit om marketing en communicatie te laten groeien - die als één team optreden - met de droom om het mooiste werk van ons leven af te leveren.

Steven Heywood, General Manager bij Edelman Amsterdam